Het tijdperk dat internet louter en alleen een informatie verstrekker is, ligt al een tijdje achter ons. Toch zijn er nog heel veel website gericht op het online aanwezig zijn, meer dan op het maken van business. Net om die business te maken moet je zoveel mogelijk trafic hebben, zoveel mogelijk bezoekers die je het vertrouwen wil schenken, die je wil overtuigen om bij jou en enkel bij jou te kopen. Voor jou heb ik 7 tips die je website prospects en zelfs klanten zal opleveren.
1 – De homepagina
Een eerste indruk is heel belangrijk. Je hebt ten slotte slechts 3 seconden om de aandacht te grijpen van de bezoeker. We moeten ons ontdoen van de mening dat een website mooi moet zijn. Ja, mooi mag gerust, maar nog belangrijker, functioneel en eenvoudig.
Je homepagina moet in elk geval vertellen wie je bent, wat je doet en – zeker niet te vergeten – waarom men bij jou moet zijn. Zorg ervoor dat bezoekers van je site je zien als een expert. Zet je ‘unique selling proposition’ meteen in de kijker. Maar zorg er ook voor dat, wat je aan te bieden hebt, duidelijk is. Ook hier terug: ‘simplicity is the ultimate sophistication’.
2 – Call-to-action
Denk maar eens aan al die keren dat je je inschreef voor een nieuwsbrief, of dat je iets hebt gedownload of dat je iets online kocht. Al deze clicks waren het gevolg van een onweerstaanbare call-to-action. Verleid uw bezoekers ook door zo’n call-to-action button. En laat je button gerust opvallen op je webpagina. Vermijd keuzestress bij je bezoeker en beperk je tot één call-to-action per pagina. Eventueel kan je onderaan diezelfde pagina nog enkele redenen opgeven waarom de bezoeker moet overgaan tot actie.
3 – Een waardegedreven website
Een waardegedreven website is een website die info verschaft waar de bezoeker iets aan heeft. Zo bouw je een relatie op met je bezoeker. Wek vertrouwen op en hoe kan je dat best doen … door iets weg te geven. Geef waardevolle informatie of een benefit weg in ruil voor een naam en een email adres. Op die manier spijs je je gegevens database en heb je een basis om te werken aan die prospectrelatie.
4 – Gemakkelijk contacteren
Hoe vervelend is het niet als je in de file het telefoonnummer zoekt van je kapper en deze mobiel moeilijk of niet op te sporen is. Zelfs op de website zit datgene wat ik zoek heel diep verstopt. Vaak staan contactgegevens helemaal onderaan vermeld en is er wel een contactformulier te vinden na veel gescrol en geklik. Je wilt toch ook dat je makkelijk vindbaar bent wanneer men je nodig heeft? Plaats je contactgegevens goed zichtbaar, duidelijk en opvallend op alle pagina’s van je website. Of denk eraan om een chatfunctie in te lassen. Dit is de kleinste drempel om contact op te nemen.
5 – Mobielvriendelijk
Momenteel wordt er meer mobiel online opgezocht dan vast. Dit is alvast één reden waarom je website beter mobielvriendelijk kan zijn. Een tweede reden, en daar kom ik in de volgende tip nog op terug, is dat Google het heel belangrijk vindt dat websites mobielvriendelijk zijn en deze dan ook een hogere ranking geeft. Als je website zo eenvoudig mogelijk moet zijn, dan moet de mobiele versie de eenvoud in het kwadraat zijn.
6 – De zoekmachines
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is hot, want we willen nu eenmaal allemaal op de eerste plaats in de Google ranking staan. Alleen … er is maar 1 eerste plaats en Google verandert de spelregels voortdurend. Zorg er daarom voor dat door een goeie marketingstrategie de bezoekers die je website vinden via Google slechts een klein percentage uitmaken. Stem Google wel gunstig door nieuwe content op je pagina’s te blijven creëren, door aan linkbuilding te doen, zowel intern als extern en zoals eerder al gezegd door een goeie mobiele versie van je website aan te bieden. Vergeet zeker niet die andere kanalen om bezoekers naar je site te leiden zoals social media, print, email handtekening, enz.
7 – Concurrentie
Last but not least, volg de concurrentie van nabij op. Welke zijn mijn concurrenten? Welke zijn mijn voorbeelden? Wat doen ze online? Welke acties doen ze? En … laat je inspireren!