Aan het raam van mijn kantoor hangt een nestkastje. De laatste dagen is er weer vrolijk gefladder. Mama en papa pimpelmees vliegen af en aan om naar jaarlijkse gewoonte een huisje te bouwen om hun eitjes uit te broeden.
Wat doe jij om je klanten keer op keer trouw terug te laten komen naar je zaak?
Nestje bouwen
Beide diertjes zijn even hard gemotiveerd. Ze hebben een duidelijk doel voor ogen, namelijk een gezellig nest voor de komende gasten. Ik vraag me af, mochten er hier 2 andere vogeltjes komen wonen, zou het nest er hetzelfde uitzien? Ik denk het niet.
Als zaakvoerder weet je precies welk imago je wil uitstralen, hoe je winkel of je kantoor eruit moet zien, welke sfeer er hangt en hoe je klanten ontvangt. Je weet waar je voor staat en je weet waar je voor gaat. Maar hoe zorg jij ervoor dat die standaard in welke omstandigheden ook, zo hoog blijft? Is het allemaal intuïtief of heb je ook een neergeschreven businessplan?
AVG Marketing Support helpt ondernemers met het neerschrijven van hun visie, missie, waarden, ideale doelgroep, doelstellingen, marketingmiddelen en marketingplan.
Kwetteren
Wat is er zaliger dan een zonnige ochtend met het gezang van vogeltjes om wakker te worden? Dat doet je toch geloven? Geloven in het leven, in wat je doet, in wie je bent. Een gevoel waar niemand ongevoelig voor is, ook je klanten niet. Zing daarom steeds liedjes die je klanten willen horen. Eenvoudige wijsjes die je doelgroep begrijpt. Hen vertrouwen geeft, hen doet geloven. Je wil dat je doelgroep enthousiast wordt, je liedje herkent of een ander positief gevoel hieraan overhoudt. Je wil dat je liedje in hun hoofd kruipt, hen nooit meer loslaat en dat ze het luidkeels meezingen.
AVG Marketing Support stuurt dagelijks de meest passende boodschappen op allerlei manieren uit naar de meest passende doelgroepen.
Broeden
Zorgen, een doodgewoon oerinstinct. Hoewel het ons ingebakken zou moeten zijn, vergeten we wel eens zorgzaam om te gaan met onze klanten. Een kleine attentie, een vriendelijke inleiding bij de offerte, een sympathiek aanbod, … En wanneer je klant een opmerking, suggestie of klacht heeft, laat deze niet in de kou liggen, maar broed het uit. Je zal zien, het wordt nog een mooi geschenk.
AVG Marketing Support denkt mee om originele ‘zorg-voor-je-klanten-methodes’ op te zetten.
(Op)voeden
Geven is houden van … Nee, niet met grote boeketten, dure pralines en schitterende cadeaus. Maar wel met iets wat echt van jou is, alleen van jou. Deel je verhaal, wat je drijft, wie je bent, wat je expertise is. Mensen voelen dat achter je bedrijf een écht persoon zit, iemand die geloofwaardig is. Doe dit op je website, in een e-book, in een persbericht, in je blogberichten … Vertel verhalen waarvoor je staat, wat je belooft én wat je waarmaakt. Zie jij ook de gelijkenissen met opvoeden?
Vanuit het diep geloof dat enkel échte marketing werkt, schrijft AVG Marketing Support content die aansluit bij de authenticiteit van de klant.
Uitvliegen
Oh, dat is nu net een stap te ver … Met een puberende dochter in huis die af en toe haar vleugels uitslaat wil ik hier voorlopig nog niet aan denken. Momenteel zie ik ook geen verband met marketing … 🙂
Maar wie weet, misschien in een blogbericht over 5 jaar.