Tip 1: the first impression
Net zoals in een fysieke winkel is de eerste indruk van groot belang. Zorg voor een mooi en duidelijk design waar bezoekers zich meteen thuis voelen. Zorg voor eenheid en wees consequent in het design voor alle pagina’s. Zorg voor een uitstraling met herkenning.
Tip 2: vertrouwen
In een online omgeving aarzelen velen om over te gaan tot de aankoop. Neem die aarzeling weg en schep vertrouwen door up-to-date content en de juiste beschikbaarheid van de aangeboden producten te communiceren. Laat de bezoeker begrijpen wat er ’te koop’ is. Waarom moeten ze op deze webshop kopen? Wees uniek en vertel ook waarom. Vertrouwen moet je bieden van begin tot einde van het aankoopproces. Heb aandacht voor de praktische afhandeling van de aankoop. Beantwoord vlot alle vragen. Maak werk van een goede retour policy. Omruilen moet heel eenvoudig kunnen. Hoe gebeurt de levering? Kan je zorgen voor een leuke verpakking? Doen! Misschien vergezelt van een persoonlijke boodschap? Een originele cadeaubon online bestellen, maar fysiek ontvangen is zoveel unieker dan een A4’tje uit de printer.
Tip 3: goed en mooi beeldmateriaal
In tegenstelling tot een echte winkel kunnen producten niet betast of gepast worden. Zorg er daarom voor dat de producten zo waarheidsgetrouw mogelijk in beeld worden gebracht. Duidelijke foto’s, foto’s met details, mogelijkheid om de foto uit te vergroten, enz. Voorzie de foto’s van een gepaste beschrijving, maar niemand heeft baat bij een overkill aan gedetailleerde informatie en een overvloed aan technische eigenschappen. Welke vragen kunnen bezoekers hebben bij de van dat producaankoopt? Geef op die vragen nu al antwoord.
Tip 4: blijf persoonlijk
Bij heel wat webshops is het voor de bezoeker helemaal niet duidelijk wie erachter zit, hoe je contact moet opnemen en onder welk BTW-nummer er business gedaan wordt. Wees zo transparant mogelijk. Vermeld alle wettelijk verplichte zaken. Is er een fysieke winkel verbonden aan de webshop, laat dit weten. Misschien koopt de bezoeker niet online, maar komt hij of zij wel liever langs in je winkel.
Tip 5: neem je bezoeker bij het handje
De marketing trucs van de grote warenhuizen werken ook online. Neem je bezoeker bij het handje, leid hem of haar intuïtief door je webshop. Zorg daarom voor een eenvoudige navigatie. Groepeer je producten in duidelijke productgroepen en bied niet té veel aan. Je producten staan in de spotlights, overlaad je pagina’s niet met tekst. Je webshop heeft slechts 1 doelstelling: verkopen! Maak van deze doelstelling dan ook je primaire call-to-action. Een eventuele bijkomende call-to-action zoals inschrijven voor de nieuwsbrief of een kennismakingsaanbod kan, maar houd je primaire doelstelling steeds op de voorgrond.
Ook betalen moet eenvoudig kunnen. Laat bezoekers zich niet eerst registreren vooraleer het mandje te vullen. Eenmaal de aankopen gereserveerd zijn kan een eenvoudige registratie tot aankoop en betaling erna. Kies voor soepele betaalsystemen. Systemen die in België meest gangbaar zijn zijn niet altijd de systemen die men in Nederland gewoon is. Laat je bezoeker niet afknappen bij de betaling, dat zou zonde zijn!
Een eigen webshop opzetten vraagt veel tijd, energie, trial & error, … Veel ondernemers wagen daarom de stap niet naar online business. Spijtig, want ze missen zo een potentieel stuk van de markt waar tegenwoordig vooral grote online bedrijven mee weglopen.
Win tijd en energie en laat de trial & error over aan ervaring! Doe zoals Sofie van www.lesfoliesdesofie.be en ga succesvol online mét tijd en energie voor creativiteit en ondernemerschap!
Neem vandaag nog contact voor een vrijblijvende babbel.