We moeten een kat een kat noemen. Het heeft geen zin om de kop in het zand te steken. We zitten in economisch slechte tijden. In de nasleep van de coronapandemie en de schaduw van de oorlog, worden we volledig in het nauw gedreven. Is dit de eerste keer? Absoluut niet. De geschiedenis herhaalt zich, ook op economisch vlak. Alleen is elke recessie anders. En zijn er heel wat jongere KMO’s die dit nu voor het eerst meemaken. Het voordeel van een herhalende geschiedenis is dat je eruit leert. Profiteer mee van deze wetenschappelijk onderbouwde kennis om sterk te staan met je bedrijf. Ontdek hier 7 redenen om in onstabiele tijden te blijven investeren in marketing.
Snijden in marketing is klanten verliezen.
Overweeg je te snoeien in je marketingbudget? Weet dan heel goed dat je klanten zullen wegblijven, ook na de recessie. Je wordt minder gezien. En uit het oog is uit het hart. Je klanten gaan naar de concurrent en keren niet meer terug na de crisis. Onderzoek toont aan dat een goede reclamestrategie tijdens onzekere tijden een positief effect heeft tot vele jaren later.
Jouw slimme marketing is dus de perfecte investering in de toekomst van je bedrijf.
Besparen in marketing levert je niet meer winst op.
Het is een logische reflex. Tijdens een recessie ben je geneigd om op de rem te gaan staan. Je moet besparen. Zo staat het in ons collectieve geheugen gegrift. De psycholoog David Kahneman legt het duidelijk uit in zijn boek ‘Ons feilbare denken’. 95% van de tijd laat je je leiden door jouw intuïtieve brein. Je neemt in dit geval heel snel en automatisch beslissingen om te overleven. Maar de kunst is om voort te gaan op je cognitieve brein. Dat is wat trager en vraagt veel energie. Toch haal je er alleen maar voordeel uit.
Wat is nu het punt? Ga niet zomaar besparen. Ga vooral slim om met je beschikbare budgetten. Want onderzoek bij vorige recessies toont aan dat besparingen in marketing je niet meer winst oplevert. Het geld dat je bespaart, verlies je door minder te verkopen. Investeer je daarentegen wel verder in marketing, dan blijf je de verkoop aanhouden.
Profiteer ervan dat je concurrenten op de rem gaan staan.
Weet dat heel wat concurrenten wel op de rem gaan staan op vlak van marketing. Dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje. Wees hen dus slimmer af. Zet doordacht in op je marketing nu er minder kapers op de kust zijn. Zij zijn niet meer zichtbaar en jij wordt extra zichtbaar. Zo trek je sneller nieuwe klanten naar je toe. Verzorg ze goed en ze blijven voor altijd bij jou hangen.
Blijf aanwezig in het hoofd van je klant.
Iedereen rekent en telt. Ook de consument. Het spreekt voor zich dat die minder zal aankopen. Maar ook al bezorgt de trouwe klant je minder winst tijdens de recessie. Blijf toch inzetten op je naamsbekendheid en je aanbod. Want zodra de tijden weer beter gaan, keert die klant terug. Denk op lange termijn. Niet op korte termijn. Enkel zo zal je de toekomst van je bedrijf verder opbouwen. Blijf hangen in het hoofd van je doelpubliek.
Benadruk hoe jouw product het probleem van de klant oplost.
Andere tijden brengen andere noden met zich mee. Sta stil bij de nieuwe noden van je doelpubliek. Bekijk hoe jouw aanbod hierop inspeelt. Of hoe je jouw aanbod op een slimme manier kan aanpassen om hierop in te spelen. En zet dit zo in de markt met een pakkende marketingcampagne.
Toon dat je strategisch en toekomstgericht denkt.
Ieder bedrijf wil tonen dat het professioneel en kwalitatief werk levert. Je bent expert in wat je doet. En je doet dit met volle passie. Hoe kom je dan bij je doelpubliek over als je je hoofd laat hangen tijdens een crisis? Inderdaad. Niet goed. Mensen trekken die lijn door en haken af om bij jou aan te kopen. Doe dit dus zeker niet. Trek je professionele uitstraling door naar je aanpak bij een crisis. Toon aan iedereen dat je strategisch en toekomstgericht denkt. Dat schept bakken vertrouwen bij de consument. En vertrouwen betekent verkopen.
Blijf aantrekkelijk voor investeerders.
Door verder in te zetten op marketing bewijs je je niet enkel naar je klanten toe. Ook investeerders zien je naam passeren. Inzetten op marketing toont aan dat je er de financiële middelen voor hebt. En dat je slimme investeringen doet. Hun gevoel bij jou? Daar zit mijn geld veilig.
Contacteer AVG Marketing Support voor slimme marketing tijdens onstabiele tijden.