Marketing is belangrijk. Toch belandt het vaak ergens op de onderkant van je to do-lijst. Als ondernemer sta je volop voor je core business. Door tijdsgebrek is de rest vaak bijzaak. Maar weet dat marketing net op de top van je to do’s zou moeten staan. Zonder marketing bereik je jouw klanten niet. En je klanten zijn onmisbaar voor de werking van je bedrijf. Breek dus uit. Verspreid je boeiende boodschap. Inspireer. En let vooral op voor deze 5 marketing valkuilen.
-
Jouw publiciteit bestaat uit een allegaartje aan stijlen.
Een online bericht hier. Een folder daar. Belettering op je wagen. Je visitekaartje. Je hebt alles. Hoe komt het dan toch dat mensen jouw bedrijf niet herkennen? Leg eens al je marketingmateriaal naast elkaar. In één oogopslag zie je of er een lijn in zit. Is je logo overal exact hetzelfde? Zit er een lijn in de kleuren, lettertypes en afbeeldingen? Of is het een bont allegaartje aan ontwerpen?
Het klinkt als een cliché, maar we leven echt in een razendsnelle maatschappij. Alles moet vooruitgaan. Social media en andere reclames scannen we in een fractie van een seconde. Ziet alles er gelijkaardig uit? Dan herkent de vluchtige kijker na ongeveer 7 keer de publiciteit van jouw bedrijf. Ziet alles er anders uit? Dan vliegt jouw reclame en je bedrijf onmiddellijk weer uit het geheugen.
-
Je vertelt honderduit over wat je doet, maar niet waarom je doet wat je doet.
Dit vraagt om een woordje uitleg. Je bent op een beurs. Of op een netwerkevent. Of je komt ergens een oude bekende tegen. Dan komt de vraag al snel. Wat doe je? Dat is een gemakkelijke vraag. Je kan goed vertellen welke producten of diensten je aanbiedt. Interessant, maar niet uniek. Want je bent ongetwijfeld niet de enige die doet wat je doet.
Wil je echt verrassen en in het geheugen van de mensen blijven hangen? Vertel dan waarom je doet wat je doet. Vertel de missie van je bedrijf. Wat beteken je met je bedrijf voor een ander? Wat is de bestaansreden van je bedrijf? Zoals Microsoft-icoon Bill Gates het deed. Zijn missie is niet gewoon computers maken. Zijn missie bestaat er in om in elk huis een computer te zetten. Tegenwoordig scoor je hier niet mee, maar in de beginjaren van Microsoft was dit haast ondenkbaar. En toch is het hem gelukt.
Bouw je verhaal. Breng het naar buiten. Maak ook van je medewerkers ambassadeurs om dit verhaal te verspreiden. Wees er maar zeker van dat het zal blijven hangen.
-
Hoe meer bereik, hoe meer kans op klanten.
Statistisch gezien lijkt dit logisch. Maar toch is dit een compleet foute redenering. Marketing draait niet rond het hoogste bereik, wel rond het juiste bereik. Stel je even deze situatie voor. Je bent actief in de bouwsector en wil vooral inzetten op totaalrenovaties. Je maakt enkele leuke berichten aan op social media en zet er lukraak een advertentiebudget op. Hiermee bereik je echt iedereen op het platform.
Maar gaat die 17-jarige die volgend jaar op kot wil jou nodig hebben? Of die 75-plusser die op social media zit om de kleinkinderen te kunnen volgen? Elke cent die je aan de foute doelgroep weggeeft is een verloren cent. Zet je daarentegen in op late twintigers en jonge dertigers die interesse hebben in vastgoed en interieur? Of aan 40-plussers die al eens op zoek gaan naar een nieuwe keuken of leuke wooninspiratie? Dan sla je de nagel op de kop en trigger je de juiste mensen op het juiste moment. Hetzelfde geldt voor advertenties in papieren media. Of folders of andere marketingmaterialen.
Bepaal je doelpubliek. Bekijk welke kanalen bij jouw doelpubliek passen. En ga ervoor!
-
Je hebt een website en een pagina op social media. Dat is toch genoeg?
Gewoon hebben is helemaal niet genoeg. Dan staat alles daar gewoon te staan en verdwijnt het uit zoekopdrachten en tijdslijnen. Ook al ben je online aanwezig. Doe je er niets mee, dan word je onzichtbaar. Zonde van de investering. Online kanalen moeten leven. Ze houden van aandacht, afwisseling en interessante topics.
Maak nieuwsberichten of blogs aan. Deel een leuke foto van je product of dienst. Houd er de schwung in. Zorg dat je vaak in beeld verschijnt. Deel informatie die toont dat je een absolute expert bent in je vak. Zo bouw je het vertrouwen van mensen in je bedrijf op. Ze krijgen het gevoel dat ze jou en je bedrijf kennen. En vertrouwen is een ideale basis om tot een aankoop over te gaan.
-
Je hebt er geen idee van hoeveel je uit je marketing haalt.
Marketing is absoluut een goede investering. Maar alleen maar als je ook weet wat je er uit haalt. Hou resultaten van promoties bij. Online kan dit met de tools van je website of je social media. Maar ook andere kanalen zijn belangrijk. Vraag echt aan een klant hoe hij of zij bij jou terechtgekomen is. Via een folder in de bus? Via de reclame op je wagen? Via een leuke post op je social media? Houd dit bij en meet zo het resultaat van je marketing.
Dit is niet alleen belangrijk om te weten of je investering opgebracht heeft. Het is vooral de ideale manier om te weten op welke marketingkanalen je in de toekomst zal inzetten.
Laat je begeleiden door het team van AVG Marketing Support en trap niet in deze marketing valkuilen.