- Definieer duidelijk jouw marketingdoelstellingen.
- Maak helder wat je wil bereiken op korte en lange termijn. Stel je doelstellingen eenvoudig en eenduidig op en zorg ervoor dat je achteraf kan meten. Gebruik hiervoor de SMART-methode (Specifiek – Meetbaar – Acceptabel – Realistisch – Tijdsgebonden).
- Leg marketingbudgetten vast en houd ze ook bij. Weet wat je uitgaven zijn en bereken je ROI (Return on Investment).
- Leer van mislukkingen en bouw voort op successen.
- Maak een analyse van wat wel en wat niet werkt. Kleine aanpassingen kunnen een mislukking omzetten in een succes. Luister naar de feedback van klanten.
- Plan om te meten, meet om te plannen.
- Houd een marketing kalender bij. Door concreet jouw marketingactiviteiten in kaart te brengen, houd je de focus en breng je rust en overzicht.
- Volg constant je leads op en maak werk van een up-to-date CRM database.
- Weet wie je doelgroep is, hoe je ze benadert en welke middelen je daarvoor nodig hebt.
- Update je marketingmateriaal.
- Is je huisstijl nog hip? Zijn je gadgets origineel? Heeft je drukwerk een persoonlijke toets?
- Optimaliseer je website voor zoekmachines.
- Past je website zich automatisch aan voor mobile devices? Is je content niet achterhaald? Gebruik je belangrijke zoekwoorden in je teksten?
- Start telling, then selling.
- Doorspek je marketing met waardevolle kennis, storytelling, aantrekkelijk beeldmateriaal, enz. Op die manier creëer je beleving, schep je vertrouwen en upgrade je jouw expert level.
- Denk nu al aan je marketingplan van volgend jaar.
- Evalueer maandelijks om de inhoud van je marketingplan voor te bereiden. Het is handig steeds dezelfde acties in je plan te steken, maar je activiteiten, je middelen, je doelgroep veranderen constant. Laat je marketingstrategie deze veranderingen volgen.
Een aantal zaken kunnen afvinken? Goed bezig! Voor de lege checkboxen kan ik je helpen.
Contacteer AVG Marketing Support en binnenkort vul jij deze checklist succesvol aan.