Storytelling is niet zomaar een modewoord. Verhalen vertellen bestaat al sinds mensenheugenis. Het is een belangrijke manier om je uit te drukken. Om te vertellen wat je meegemaakt hebt. Om te vertellen wie je bent. Om je authentieke karakter bloot te leggen.
Storytelling in de wereld van de marketing
Storytelling kreeg de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol in de marketing van een bedrijf. Jouw klant vindt gemakkelijk terug wat je doet en welke producten je aanbiedt. Maar weet deze klant ook waarom je doet wat je doet? Jouw authentieke passie en drijfveren vertellen veel meer dan jouw product of dienst op zich. Jouw waarom is wat jouw bedrijf uniek maakt.
2022 is hét tijdperk van de geloofwaardigheid. We krijgen al genoeg fake news rond de oren geslingerd. De lijn tussen echt en fake is flinterdun. Maak jouw lijn dikker. Breng jouw verhaal geloofwaardig over naar je doelpubliek. Geloofwaardigheid schept vertrouwen. En vertrouwen heeft alleen maar voordelen voor je sales:
- Je verkoopt meer. Jouw verhaal overtuigt klanten om bij jou aan te kopen.
- Je verkoopt sneller. Je salescyclus wordt korter. Je verhaal overtuigt je klant al van bij het begin. Je hoeft niet of nauwelijks te onderhandelen in het verkoopproces.
- Je krijgt een hogere waardering voor jouw producten en diensten.
7 tips voor geloofwaardige storytelling
Natuurlijk zijn jouw passie en jouw drijfveren helemaal waar en echt. Maar hoe breng je dit over naar jouw doelpubliek? Deze 7 tips doen jouw storytelling knallen.
Wat is je keiharde USP?
Jouw USP is jouw uitgangspunt. Met jouw Unique Selling Proposition onderscheid je jouw producten en diensten van die van je concurrenten. Verplaats je in het hoofd van de klant. Waarom heeft jouw klant jouw aanbod nodig? Welke problemen lossen jouw producten of diensten op voor de klant? Maak in jouw verhaal duidelijk waarom jouw product beter is dan het product van je concurrent. Welke unieke meerwaarde heeft jouw aanbod tegenover dat van je concurrenten? Steek die USP niet weg in een hoekje. Kom ermee naar buiten. Gebruik jouw USP in jouw storytelling.
Vertel enkel en alleen de waarheid.
Dik verhalen niet aan met onwaarheden. Dit keert als een boemerang terug in je gezicht. Je wil zelf ook niet bedot worden als je een aankoop doet. Eerlijk duurt het langst. Trek dit door naar je storytelling en je marketing. Verkoop niet iets waar de klant niets mee is. Dan zie je die klant gegarandeerd nooit meer terug. Ga net voor het omgekeerde. Geef eerlijke informatie en eerlijk advies. Jouw klant vertrouwt jou en keert zeker en vast terug.
Blijf trouw aan jezelf.
Jij hebt je eigen karakter en identiteit. Jouw bedrijf heeft dat ook. Straal die identiteit ook uit in jouw storytelling. Jouw verhaal is uniek. Als je je anders voordoet, dan klopt het plaatje voor de klant niet. Dit schept wantrouwen. Als je gevoel niet honderd procent goed zit koop je niets. Dat is bij jouw klant net hetzelfde. Wees steeds jezelf in alles wat je doet en vertelt.
Geloof je zelf wel wat je belooft?
Beloftes maken is gemakkelijk. Ik beloof dat mijn product jouw probleem volledig zal oplossen. Maar is dat wel zo? Jij kent je aanbod als geen ander. Hoor je jezelf dingen vertellen waarvan je weet dat ze onhaalbaar zijn? Dan ben je niet goed bezig. Zorg dat je zelf gelooft wat je belooft. Dat is de enige manier om je geloofwaardigheid via storytelling over te brengen.
Beloof minder, geef meer.
Het is altijd goed om meer te geven dan je belooft. Je legt met jouw storytelling de verwachtingen van de klant op een bepaald niveau. Ligt dit niveau torenhoog? Dan is de druk om jouw beloftes waar te maken gigantisch. Je kan al raden dat zowel de klant als jij in dit geval vaak ontgoocheld achterblijven. En dan ben je die klant onherroepelijk kwijt. Doe je net het omgekeerde, dan is de klant in de wolken. Los meer in dan enkel de verwachtingen van de klant. Dat tikkeltje meer maakt een wereld van verschil uit in de tevredenheid van jouw klant. En tevreden klanten keren terug of maken reclame voor jouw product op dienst.
Luister naar jouw klant.
Storytelling is niet alleen vertellen. Het is luisteren naar je klant en met jouw verhaal de zorgen van je klant beantwoorden. Jouw klant voelt aan dat je begrijpt waar hij of zij nood aan heeft. Door te luisteren bouw je een relatie op. Je wint het vertrouwen van je klant. En dat vertrouwen maakt het verschil in je sales.
Storytelling als slimme en creatieve manier om authenticiteit op te bouwen.
Hoe straal je uit dat je verhaal authentiek is? Door het vanuit je buik te vertellen. Gebruik storytelling bij de voorstelling van je bedrijf. Maar ook bij elk product of elke dienst. Want achter elk product of elke dienst zit een eigen verhaal. Waarom bied je net dat product aan? Welke problemen pakt het aan? Verhalen slaan aan. Het is een vertrouwde vorm van communicatie. Het is een rustpunt in de wirwar van informatie die we dagelijks te verwerken krijgen. Ga hier met een creatieve manier mee om en zuig de klanten mee in jouw wereld en jouw verhaal.
Maak werk van jouw geloofwaardigheid en storytelling met de steun van AVG Marketing Support.
Zullen we elkaar even een verhaaltje vertellen? Contacteer me voor een vrijblijvende babbel.