Marketing is veel meer dan een samenraapsel van losse acties. Een foldertje hier. Een post op social media daar. Een advertentie nog ergens anders. En dan wachten tot de klanten komen.
Zo werkt het echt niet. Zie het als de radertjes in een uurwerk. Enkel als de tandwieltjes perfect in elkaar rollen, krijg je het juiste uur te zien. Staan ze te ver uit elkaar of passen ze helemaal niet in elkaar? Dan is het helaas een verloren zaak.
Nu is de hamvraag: loopt jouw marketing als een geoliede machine?
Hou vast aan je huisstijl voor marketing die klopt
Goede marketing start bij een duidelijke huisstijl. Blijf altijd trouw aan je logo, kleuren en lettertypes. Bij elke folder die je maakt. Bij elke advertentie. Bij elk bericht op je social media. Bij de belettering van je wagen. Jouw huisstijl bepaalt je herkenbaarheid.
In de wereld van de marketing krijg je amper een fractie van een seconde om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Herhaling is hierbij het sleutelwoord. Door je één keer te zien, blijf je helaas niet in het geheugen hangen.
Het vraagt minstens 7 contacten om naamsbekendheid te creëren. En daar blijft het niet bij. Blijf herkenbare boodschappen verspreiden. Enkel zo zullen mensen sneller aan jou denken als ze jouw product of dienst nodig hebben.
Voer marketing altijd met je doelgroep voor ogen
Je voert geen marketing voor jezelf. Je voert het voor jouw doelgroep. Klopt er iemand van een leuk magazine aan voor een advertentie, maar leest jouw doelgroep het boekje niet? Dan heeft het ook helemaal geen zin om hierin te adverteren, ook al spreekt het jou wel aan.
Denken aan je doelgroep moet een automatisme zijn in jouw volledige marketing. Verplaats je echt in je klant en bedenk wat deze klant wil horen of zien. Zoek uit op welke social media jouw doelgroep het meest aanwezig is. Misschien is jouw doelgroep toch nog wat vatbaarder voor iets wat letterlijk in de brievenbus belandt. Of moet je net voor een volledige online marketing gaan.
Maak zeker de denkoefening. Leg duidelijk vast wie je doelgroep is. En doe alles in functie van hen.
Online marketing zit vol achterliggende verbindingen
Jouw online verhaal is een netwerk op zichzelf. Social media, website, zoekmachines. Alles is met elkaar verbonden. En alles versterkt elkaar. Weet wel dat dit tijd vraagt. Zijn jouw website en social media nog maar enkele weken actief? Dan kan je nog geen wonderen verwachten. Op dat moment het roer omgooien heeft dus absoluut geen nut.
Het is vooral van belang om een pad te kiezen en dat een tijdlang aan te houden. Enkel zo heb je een duidelijk beeld van het effect en de resultaten van je online marketing. Zet op voorhand een doel vast en een deadline om dat doel te evalueren. Pas op die dag kijk je hoe alles loopt en kan je bijsturen waar nodig. Doe je dit vroeger, dan geeft dit een vertekend beeld.
Weet ook dat bij je online verhaal verschillende partijen komen kijken. Voor het beste resultaat moet de samenwerking tussen deze partijen gesmeerd lopen. Kies voor jouw marketing dus partners die tot zo’n constructieve samenwerking bereid zijn. Zo creëer je de beste omstandigheden voor een sterk online verhaal.
Wil je jouw marketing als een geöliede machine laten lopen? Contacteer AVG Marketing Support.